Pages

Thursday 10 January 2013

Terima kasih OB!

Bismillah, Assalamualaikum ikhwah yang hebat meredah angin subuh pagi untuk ke masjid dan akhawat yang dasyat dalam qiam dan doa di rumah! :)

This entry is my second entry here. And my second time posting kat blog actually. Heeee. Pendek je InsyaAllah post kali ni sebab nak cepat. Tapi sebab kobar-kobar nak share punya pasal so menaip jugak la sepatah dua patah kata kan kat sini. Mula-mula macam nak share dekat facebook je. Tapi macam tak best pulak sebab nak tulis panjang-panjang siket. Siket je. Ngehehe. Buat tanda sama dengan, plus huruf pi kecik. Heh!
 
8 Jan 2013. Ini Hijrahku.
Semalam. Alhamdulillah, Allah bagi kesempatan untuk join program terakhir dari pimpinan batch 2011/2012. Program yg saya kira menarik atas sebab banyak bentuk penghijrahan yang cuba diketengahakan oleh OB ni (Organisasi Batch). Tahniah Faris dan Iman! *Bias siket* Weeeeeeeeee~

Jangan menyampah dan tekan (x) kat atas tu!!! Saya tak start lagi. Huhu.
Gini ceritanya, semalam, one of the panelists berkongsi tentang penghijrahan beliau dari zaman 'nakal2' ke zaman 'kegemilangan'. Tak tahu lah saya istilah ni sesuai ke tak. Tapi faham jelah kot maksud saya ea.. So, nak jadi ceritanya beliau ni, kalau kita tak tahu cerita lama dia, kira kalau tengok dia sekarang, tak expect pon yang dia macam tu dulu. Ala macam majoriti kita-kita dulu. Zaman-zaman kecik-kecik tu. Yang masing-masing baru start secrete hormone estrogen and testosterone tu kan. Time tu lah nak tukar-tukar nombor tepon, time tu lah main message ntah dengan siapa-siapa sampai malam-malam buta, boleh sambung texting even ngantuk tahap dewa, letak phone kat dahi biar gegar-gegar kalau orang hantar message, time tu lah nak declare ntah apa-apa. Allah... Kalau ingat, er rasa macam tak matching dengan sekarang. Huaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! T__________T.

So, malam tadi moderator, which was Suhayl, one of KiTTian kita ni, tanya lah pada panelist ni, apa yang menyebabkan beliau berubah daripada zaman dulu-dulu tu ke sekarang ni? And beliau cerita lah (ni mafhum cerita panel tu), yang masa second year kalau tak silap, kat lecture hall kat U, diorang ada turn untuk bagi tazkirah. Maknanya setiap hari bertukar oranglah yang bagi tazkirah. Tak kira lelaki ke perempuan. Time turn dia kena bagi tazkirah, dia pon cerita lah pom pang pom pang kat depan lectue hall tu. After habis je beliau bagi tazkirah, ramailah kengkawan yang dok puji-puji kata best lah apa lah kan. And nak jadi cerita Allah detikkan kat hati beliau masa tu, surah Assaf ayat 2 and 3,

Alright, and saya juga selalu terasa zasss dengan ayat ni. Nanges 2 kali. Astagfiruallah!

Ok.
Apa yang saya kagum, beliau tak senang duduk dengan keadaan pada hari bagi tazkirah tu. Jadi from hari tu beliau pon buat keputusan untuk berubah. Directly, masa beliau cerita semalam tu, terlintaslah dalam kepala, yang bahawasanya hidayah Allah tu boleh datang bila-bila masa pon, kat mana-mana, pada apa-apa situation pon and dari siapa-siapa pon boleh jadi pengantaranya. Dari SIAPA-SIAPA PON. Saya terfikir, wah beruntunglah para SR dan UPI yang berkerja pada tahun itu, atas sebab mereka telah mendapat saham yang BESAR dalam penghijrahan seorang khalifah Allah ni. Saya kira beliau sangat hebat sekarang. Sangat hebat! Masakan tidak. Beliau mampu bercerita dengan menyelitkan unsur-unsur agama, sirah-sirah, potongan ayat Al-Quraan dan sebagainya tanpa teragak-agak. Allahhu rabbi! Kun fayakun.. Tiada siapa yang boleh menolak hidayahNya pada orang yang dia mahu! Allah!

Balik je dari forum tu terfikir lah nak share kat facebook memandangkan itulah medan saya yang utama. Ehehe. Memandangkan saya ni tak rajin menulis. Tengah-tengah dok scroll-scroll kat newsfeed tu, Allah buka mata dengan cerita-cerita dibawah ini (make sure dah log in facebook untuk click link) :

1.Peranan seorang BILAL untuk buat orang masuk Islam (artikel)
2.Peranan WARTAWAN untuk buat orang tertarik dengan Islam (video)
3.Peranan seorang bekas ISTERI CURANG dalam keislaman suaminya (hehe) (artikel)

Jadi kawan-kawan, ayuh kita jadi penyebab untuk menjadi salah seorang pengantara untuk seseorang itu mendapat hidayah Allah. Berat mizan oiiii kalau ada saham dalam hidayah seseorang tu. Lagi-lagi kalau orang yang baru berubah tu lagi kencang dari kita ni. Sampai mati bawak amal tak putus!!!

Ayuh! Ayuh! Ayuh! Berebut-rebut dalam kebaikan! Mulakan langkah. Eh sebelum tu tajdid niat. Moga Allah redha. Senyum lega habis taip~



3 comments: