Pages

Monday 16 January 2012

bersahabat ke syurga, mampukah kita?

sahabat itu siapakah?
"adakah sekadar teman ketika duka?"
"adakah hanya tempat mengadu simpati?"
"adakah cuma orang yang mudah diambil kesempatan terhadapnya?"
adakah, adakah dan adakah..

di tengah malam yg sunyi ini,
ingin sekali aku mengingatkan
diri ini, aku, kamu , dan mereka-mereka itu,
siapa sahabat sebenarnya?

sahabat,
suatu nikmat yg besar yg dikurnai Tuhan
yg kadangkala kita lupa akan pentingnya
pada hidup kita
sahabat,
bagiku umpama pelangi ,
yg mewarnai dan mencorak hidup ini,
mcm2 warnanya, mcm2 ragamnya,
kadangkala membuat aku geli hati memikirkannya.

suka aku,
menyedarkan aku, kamu dan mereka itu,
siapa dia...

sahabat itu,
melihatnya mengingatkan aku pada-Nya
mendengar katanya, menyedarkan aku akan jahilku,
merenung sikapnya, mengingatkan aku kpd akhir hidupku,

sahabat,
dia mengubati hati sahabatnya yg luka
tanpa kenal jemu dan lelah

sahabat,
hadirnya amat mempengaruhi hidupmu,
cuba kau lihat,
hidupmu sekarang dipengaruhi siapa?
ada sedikit ciri sahabat itu padamu, bukan?

dan bagiku
sahabat itu
walau fikiran tak serupa,
   masih dia cuba memahami
walau aku berubah seketika cuma,
   masih dia percayai,
walau diri selalu mengasari,
   masih dia selalu memaafi,
walau sikapku amat keterlaluan,
   masih dia dapat menerima,

..dan..
walau dia sering dilukai
walau dia selalu dikhianati
walau dia sering digunakan
walau dia selalu diabaikan
   masih dia disitu,
   berdiri dgn penuh kekuatan
   bersedia membantu diri yg selalu menyakitkan
   hati itu.

sahabat itu,
sangat kental hatinya
bagiku,
pernah aku bertanya padanya,
   "mengapakah kau tak bencikan aku?"
   "kerna aku sahabatmu kerna Dia,
    dan cintaku kpd-Nya tak membenarkan aku utk berbuat itu."
   "dan kau tahu, aku berteman denganmu apa adanya."
seketika aku terkedu mndengar jawapnya,
juga terharu.
saat itu, aku sedar,
aku perlu menghargai sahabat itu.
kerna aku pasti sahabat itu anugerah dari-Mu .

syukurku
padaMu ya Ilahi
kau temukan aku dengan sahabat itu,
juga untuk sahabat ku di luar,
moga Dia mencintaimu,
sebagaimana kau terhadapku.



*utk sahabat ktt, saya buatkan ini. moga ukhuwah kita terjalin selamanya.
mungkin kita dah buat haluan masing2 sekarang, tapi memori di hati kekal insyaAllah.
moga kita semua berukhuwah kerna Dia.


Selemah-lemah manusia ialah mereka yg tak boleh mencari sahabat,
dan lebih-lebih lemah ialah mereka yg mensia- siakan sahabt yg dicari.


 Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal salih). (43:67)

Seandainya kamu berkawan dengan penjual minyak wangi, nescaya walaupun kamu tidak mampu untuk membelinya, setidak-tidaknya kamu dapat merasai haruman bauan dari penjual minyak wangi tersebut.

hargai kawan yg kita ada. sbb kita xtau bila dia akan pergi meninggalkan kita.




2 comments: