Pages

Tuesday 24 April 2012

Arab oh Arab

Salam..saje nk kongsi pengalaman sedikit..

nak cerita sedikit pasal org arab ni..org arab ni mmg banyak perangai yang x berapa nak elok..tapi at the same time org arab ni juga ada banyak kelebihan dan perangai yang elok.(cth org arab ni mmg sgt terkenal dgn memuliakan tetamu dan bermujamalah(bermanis kata))

Marilah kita ambil dan contohi perangai elok dari mereka...

Dalam lecture td,lecturer mengajar medik(epidemiology) dan dikaitkan pula dgn agama. Ni hadis yang dibaca oleh lecturer td..

يا معشر الشباب ، من استطاع الباءة فليتزوج ، فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج ، ومن لم يستطع فعليه بالصوم ، فإنه له وجاء 

terjemah: " hai para pemuda, barangsiapa yg ada kemampuan hendaklah dia berkahwin, kerana ia dapat mengawal pandangan dan menjaga kemaluan. B/siapa yg tidak mampu, hendaklah berpuasa, kerana puasa adalah benteng (syahwat)
HR Syaikhan

Malah bukan sekali ni je,sebelum2 ni ad lecturer yg time mengajar tibe2 kaitkan dangan ayat alQuran atau hadis..


Rumusan 
  • Bagi sesiapa yang sdang belajar di mesir ni marilah kejar ilmu agama di samping ilmu medik..at least belajar pasal fardhu ain..Nnt dah jd doktor kat hospital senang nak buat keputusan berlandaskan syarak atau jd lecturer medik boleh kaitkan agama dgn medik supaya dapat menarik org kpd Islam..Sebenarnya,doktor lah yang paling mudah untuk berdakwah sbb org yg akan dtg kpd kita.
  • cepat2lah kahwin..haha..lecturer pun kate td wanita2 malaysia cantik2 belaka =)


moga Allah redha..Sekian..

p.s. sekejap je nak habis 2nd year..this last few weeks let's pulun abis2an..mumtaz for ummah right?..(x sabar nak balik malaysia nih!!)


p.s.s. jgn lupa utk berdoa kpd saudara2 kita di syria.dan palestin.allahu musta'an

4 comments:

  1. lecturer tu terbaik sungguh. ayat dia manis betul. sampai sekarang rasa manisnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. there's a good boy..boleh buat suami mithali nih..hehe

      Delete
  2. yep2. semalam dr pun ada kata..sebab ada ISLAM, ramai Muslim yang alhamdulillah sihat. tak kena penyakit2 chronic. sebab Islam haramkan makan khinzir, arak/alcohol, zina (melainkan yg hubungan halal suami isteri) etc..

    Even itu semua Allah larang, banyak lagi sebenarnya Allah bagi kita buat. kita tak boleh minum arak......tapi kita boleh minum 'asir (jus) asab, tamar hind, skyjuice (bajet glamour,pdhal ayaq kosong ja) etc :)

    Banyak sangat sebenarnya. MasyaAllah..I'm proud to be Muslim, and practicing what Muslim supposed to do :)
    Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. ^ I mean. itu semua perintah Allah. adanya Islam, sbg satu cara hidup lengkap utk kita sbg manusia...dalam bersosial, berpolitik, bermasyarakat, etc..

    wallahu a'lam :)

    ReplyDelete